1394 689 0912 info(at)golshin.com

ترموستات هوشمند و کاربردهای آن چیست؟

ترموستات هوشمند

تاریخ

ترموستات‌ هوشمند امروزی فقط پنل کنترل سرما و گرمای خانه نیستند. این ترموستات‌ها مجهز به Wi-Fi، سنسور، الگوریتم‌های پیشرفته و گجت‌های دیگری هستند. استفاده از ترموستات هوشمند باعث افزایش بازدهی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خواهد شد. نه تنها در خانه‌های هوشمند بلکه در هتل‌ها و بیمارستان‌ها نیز می‌توان از این ابزار قدرتمند استفاده کرد. در ادامه درباره کاربرد ترموستات هوشمند صحبت خواهیم کرد. با هفت دلیل قانع کننده شما را مجاب خواهیم کرد که از این ترموستات در منزلتان استفاده کنید.

کاربرد ترموستات هوشمند چیست و چرا باید یکی از آن را در خانه داشته باشیم؟

شما به راحتی می‌توانید ترموستات هوشمند را به شبکه وای فای خانه وصل کنید. سپس میزان دمای خانه خود را از طریق یک اپلیکیشن در گوشی همراه خود و از راه دور کنترل نمایید. عملکرد ترموستات‌های هوشمند از برندها و مدل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد اما همه ترموستات‌های هوشمند دو خصیصه را به دنبال خود دارند: راحتی و بهینه سازی مصرف انرژی. هدف اصلی طراحی این وسیله‌ی هوشمند، بهینه سازی مصرف انرژی است. این کار به کاهش هزینه‌های ساختمان و حفاظت محیط زیست نیز کمک می‌کند.

ترموستات هوشمند
ترموستات هوشمند

١. قابلیت برنامه ریزی

ساعات ورود و خروج خود را در ترموستات هوشمند ثبت کنید تا به طور خودکار دمای خانه را به میزان دلخواه شما برساند. با این قابلیت دیگر وقتی به خانه می آیید لازم نیست صبر کنید تا خانه گرم یا خنک شود. ترموستات هوشمند قبل از رسیدنتان این کار را انجام داده است.

ترموستات هوشمند
ترموستات هوشمند

٢. یادگیری بر اساس الگوریتم

یکی از جذابترین موارد کاربرد ترموستات هوشمند، این است که قدرت یادگیری دارند. این ترموستات‌‌ها به کمک سنسورهای تعبیه شده در آن ها می توانند یاد بگیرند چه زمانی افراد درخانه حضور دارند و چه زمانی سیستم گرمایشی یا سرمایشی باید روشن باشد. آنها همچنین دمای مطلوب شما را یاد می‌گیرند و می‌دانند که ساعت ۱۲ ظهر یک روز تابستانی، خانه تا چه اندازه باید خنک باشد. این رفتار خودکار ترموستات هوشمند باعث صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی می‌شود.

٣. کنترل از راه دور با تلفن همراه

ترموستات هوشمند یک اپلیکیشن مخصوص به خود دارد. این app در گوشی همراه شما نصب می‌شود. شما به کمک این اپ (app) و اینترنت می‌توانید از هر جای دنیا ترموستات خود را چک کنید. دما را در صورت نیاز تغییر دهید یا از همان جایی که هستید ترموستات را برنامه ریزی و زمانبندی نمایید. زمانی که در محل کار یا در مسافرت هستید، این قابلیت بسیار کارآمد است.

به طور مثال، اگر از خانه خارج شده‌اید و فراموش کرده‌اید که هیتر را خاموش کنید؛ لازم نیست راه رفته را برای خاموش کردن آن بازگردید. از همان جا و با تلفن همراه خود این کار را انجام دهید. با این کار دمای خانه بیش از اندازه گرم نمی‌شود و انرژی به هدر نمی‌رود.

ترموستات هوشمند
ترموستات هوشمند

۴. سنسورهای حرکتی

ترموستات هوشمند مجهز به سنسورهای حرکتی است که فعالیت افراد و حضور آنها در محیط را تشخیص می‌دهد. این قابلیت به ترموستات امکان آن را می‌دهد تا سیستم سرمایشی یا گرمایشی را در زمانی که در منزل حضور دارید روشن، و زمان خروجتان آن را خاموش کند.

۵. پس انداز پول و کاهش مبلغ قبوض

ترموستات هوشمند یک دستگاه دقیق و حاوی اطلاعات مفید است. قابلیت برنامه ریزی، یادگیری رفتار و عادت‌های ساکنین، کنترل از راه دور و تشخیص حضور افراد همگی برای صرفه جویی در مصرف انرژی هستند. زمانی که صرفه جویی صورت بگیرد، هزینه کمتری برای قبوض پرداخت خواهید کرد. بنابر تجربیات گروه اویو با نصب این گجت حدود ۲۳ درصد در هزینه سرمایش و گرمایش منزل صرفه جویی خواهد شد.

۶. بررسی میزان مصرف

ترموستات هوشمند می‌تواند گزارشی از میزان مصرف انرژی تهیه کند. به علاوه، نشان می‌دهد که میزان مصرف انرژی در خانه شما به چه اندازه تغییر کرده است. این گزارش‌ها معمولا همراه با نکاتی درمورد چگونگی تنظیم دما و صرفه جویی هستند.

٧. سازگاری با سایر تجهیزات هوشمند

دنیای تجهیزات و گجت‌های هوشمند هر روز وسیع و وسیع تر می‌شود. وسایل در خانه هوشمند می‌توانند یک اکوسیستم تشکیل دهند. یعنی وسایل هوشمند می‌توانند اطلاعات را از محیط دریافت و از طریق اینترنت اشیا با یکدیگر تبادل کنند. ترموستات هوشمند هم مستثنی نیست و مثلا می‌تواند با سیستم روشنایی هوشمند هماهنگ شود. به محض ورود شما، سیستم گرمایشی / سرمایشی و لامپ‌ها به طور همزمان روشن شوند.

امکانات ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند امکانات جالبی دارد و به همین دلیل است مورد توجه اکثر افراد قرار گرفته است. این امکانات شامل موارد زیر است:

  • قدرت یادگیری: ترموستات هوشمند توانایی یادگیری برنامه و دمای مورد علاقه ی شما را دارد. در طول شبانه روز تنطیم دما را آنگونه که شما خواسته‌اید به صورت خودکار و بدون دخالت شما انجام می‌‏دهد.
  • قابلیت برنامه پذیری: ترموستات این امکان را دارد تا با برنامه و سبک زندگی شما سازگار شوند. می‏تواند با برنامه‌ای که به سیستم می‏‌دهید زمانی که به خانه نزدیک می‌شوید، تشخیص دهد و سپس دمای خانه را به صورت خودکار تنظیم کند. همچنین هنگام خروج از خانه می‏تواند سیستم گرمایشی یا تهویه را به طور خودکار خاموش کند.
  • قابلیت کنترل از راه دور: ترموستات های هوشمند متصل به wifi، با استفاده از اپلیکیشنی که در تلفن همراه خود نصب می‏کنید از راه دور قابل کنترل هستند. می‎توانید به کمک اینترنت دمای منزل خود را تغییر دهید.

مهمترین فواید ترموستات هوشمند

  1. کنترل آب گرم

برخی از ترموستات‌های هوشمند می‌توانند برای کنترل آب گرم و همچنین گرمایش مرکزی خانه هوشمند شما استفاده شوند. اگر دیگ ترکیبی دارید که آب گرم را فورا هنگام روشن کردن شیر آب گرم یا دوش، تأمین می‌کند. بدیهی است که شما به خرید ترموستات هوشمندی که این کار را انجام دهد، نیاز نخواهید داشت.

البته تمام ترموستات‌های هوشمند به صورت استاندارد به کنترل آب گرم نمی‌پردازند. اگر بخواهید چنین کاری را بهتر انجام دهند باید کمی هزینه کنید. بنابراین حین خرید ترموستات هوشمند سعی کنید که به ویژگی کنترل آب گرم توسط آن ها توجه کنید. مخصوصا اگر زیاد اهل تعطیلات و مسافرت هستید و میخواهید قبل از برگشتن، آب خانه هوشمند گرم شود تا برای یک حمام بی‌نقص آماده باشد. هزینه آن تنها یک اپلیکیشن است و شما با اشاره یک انگشت آب را گرم میکنید تا مجبور نباشید برای گرم شدن آب صبر کنید.

  1. کنترل هوشمند چند اتاق با هم

برخی از ترموستات‌های هوشمند به شما امکان می‌دهند از طریق همان تلفن هوشمندی که همیشه همراهتان دارید دما را در قسمت های مختلف و یا چندین اتاق مجزای خانه خود تنظیم کنید. این امر به ویژه در صورت داشتن خانه بزرگتر بسیار مفید خواهد بود. مخصوصا اگر بخش‌هایی از خانه پر رفت و آمد است. یا بخش‌هایی که به ندرت شاهد رفت و آمد اعضای خانه است.

برای مثال اگر عصرها همه اعضای خانه در اتاق تلویزیون یا نشیمن مشغول لذت بردن از تماشای سریال مورد علاقه خود هستند، دما را میتوانید در سایر اتاق ها کم کنید. و در عوض دمای اتاق نشیمن و آشپزخانه که احتمالا چند باری هم به آنجا سر خواهید زد تا خوراکی بیاورید را بالا ببرید.

ترموستات هوشمند
ترموستات هوشمند

البته برای استفاده از این ویژگی (کنترل دما در چند اتاق یا چند طبقه از خانه)، باید به فکر خرید ترموستات اضافی برای هر منطقه باشید. بنابراین با دو ترموستات می‌توانید تنظیمات مختلفی را در طبقه بالا و پایین انجام دهید. همچنین همزمان قادر به کنترل دما در چند اتاق یا حتی دو طبقه خانه خود باشید.

خرید ترموستات‌های هوشمند اضافی میتواند کمی هزینه شما را بالا ببرد اما فراموش نکنید که در دراز مدت در هزینه ها صرفه جویی میکنید. زیرا در آینده به جای اینکه چند صد هزارتومان برای قبض سرمایش و گرمایش بپردازید کمتر از ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد.

  1. یادگیری

سازندگان برخی از ترموستات‌های هوشمند ادعا می‌کنند که محصول هوشمند آن‌ها می‌توانند دمای معمول و درجه حرارت ترجیحی شما را یاد بگیرند. سپس خود را براساس آن برنامه ریزی و هماهنگ کنند. این مسئله باعث می‌شود که دردسر تنظیمات مجدد و یا دوره‌ای برای شما کم شود. دیگر نیازی نیست هر از چندگاهی به صورت دستی همه چیز را چک کنید.

با این حال، عملکردهای یادگیری را می‌توان خاموش کرد. بنابراین اگر برنامه‌ی پیش فرض را دوست ندارید، می‌توانید به کنترل دستی برگردید. به دلخواه خود آنرا از نو برنامه ریزی کنید. توصیه ما به شما این است که اگر خانه و اهل خانه منظمی دارید و قصد خرید ترموستات هوشمند دارید توجه ویژه ای به این نوع ترموستات‌ها داشته باشید.

  1. پاسخگویی به شرایط آب و هوایی

ترموستات‌های هوشمند با عملکردی مناسب در برابر آب و هوا می‌توانند دمای داخلی را مطابق با پیش بینی هوا و دمای بیرون تنظیم کنند. بنابراین اگر یک روز سرد همراه با یک بارش برف شدید در راه است و یا خورشید قرار است چند روزی از خجالت ما در بیاید، خرید ترموستات هوشمند می‌تواند تنظیمات دما خانه هوشمند شما را بر اساس این شرایط آب و هوایی تغییر دهد.

  1. سنسور حرکتی و ردیاب GPS

هم سنسور حرکتی و هم ردیاب جی پی اس هر دو ویژگی‌های بسیار جالب و در عین حال کاربردی هستند. ترموستات‌هایی که از دو ویژگی پشتیبانی می‌کنند؛ می‌توانند حضور شما را تشخیص داده و بر اساس ورود و خروجتان دمای خانه شما را تنظیم کنند. به این شکل که هنگام خروج از خانه دما را کاهش داده یا کلا سیستم گرمایشی را خاموش می‌کند. زمانی که بازمی‌گردید یا در آستانه در هستید درمای خانه را بالا برده تا خانه برای حضورتان گرمتر شود.

علاوه بر تشخصی حضور شما توسط سنسورهای حرکتی، زمانی که شما از خانه خارج می‌شوید ولی سیستم روشنایی خانه همچنان روشن است، ترموستات از طریق اپلیکشین به شما هشدار می‌دهد که دما بالا است و شما فراموش کرده‌اید دما را چک و کنترل کنید.

این ویژگی‌ها مخصوصا زمانی عالی عمل می‌کند که شما در ورود و خروج از خانه یک زمانبدی خاصی داشته باشید. برای مثال زمانی که شما هر روز ۷ از خانه بیرون میروید و مثلا ۷ شب به خانه بر می‌گردید. می‌توانید ترموستات را طوری تنظیم کنید که هر روز ۷ صبح دما را کم کند و ۷ شب دوباره دما را کمی بالاتر ببرد.

یک ترموستات هوشمند چگونه می‌تواند به شما کمک کند

ترموستات هوشمند با کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی سیستم گرمایشی کمک می‏‌کند تا هزینه های اتلاف انرژی به حداقل برسد. ترموستات به کمک سنسوری که در آن تعبیه شده می‌تواند دمای محیط را اندازه گیری کند. با برنامه ریزی ترموستات همواره دمای ساختمان در یک سطح نگه داشته می شود. ترموستات‌های هوشمند با کنترل سیستم گرمایشی و سرمایشی دما را ثابت نگه می‌دارند.

کاهش مصرف انرژی

ترموستات هوشمند توانایی تشخیص سرد و گرم شدن هوا را دارد. می تواند با کنترل زمان روشن و خاموش بودن سیستم گرمایشی به کاهش مصرف بی رویه انرژی کمک کند. افزایش بازدهی دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی. از آن جایی که ترموستات هوشمند قادر به کنترل کردن سیستم های گرمایشی و سرمایشی است؛ با زمانبندی روشن و خاموش بودن دستگاه ها از استهلاک بیش اندازه سیستم جلوگیری می کند.

کاهش هزینه‌های جاری ساختمان

با توجه به نکاتی که در بخش های قبل گفته شد، ترموستات‌های هوشمند با مدیریتی که در زمان بندی دارند می‌‏تواند به کاهش هزینه های ساختمان کمک کند. اغلب هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی مربوط به اتلاف آن است. اگر بتوانید اتلاف انرژی را از طریق درز گیری در و پنجره‌ها، کف پوش یا … به حداقل برسانید؛ همان بازدهی را به دست آورده‌اید.

ترموستات هوشمند
ترموستات هوشمند

انواع ترموستات هوشمند

ترموستات یادگیری Nest: این نوع از ترموستات های هوشمند به دلیل سطح بالای هوش مصنوعی که در آن به کار رفته است قادر به یادگیری رفتار ساکنین می باشد. با یادگیری عادت ها و رفتارهای کاربرانش می تواند دما را در هر لحظه از شبانه روز و مناسب شرایط افراد خانه تنظیم کند.

ترموستات متصل به wifi: ترموستات هوشمند متصل به اینترنت می‌‏تواند از راه دور هم دمای خانه را تنظیم کند. همچنین ترموستات را نیز می‌توان به کمک وای فای خاموش و روشن کرد.

ترموستات هوشمند را در کجای خانه نصب کنیم؟

ترموستات هوشمند باید در جای مناسب قرار داده شود. قرار دادن ترموستات هوشمند در جای نامناسب موجب کارکرد اشتباه سیستم می‌‏شود. ترموستات باید از نظر ارتفاع در ۱۵۰ سانتی متری زمین باشد. همچنین در مسیر باد و یا زیر تابش مستقیم آفتاب نباشد. بهترین مکان برای نصب آن در مرکز خانه است.

ترموستات هوشمند
ترموستات هوشمند

ارتفاع نصب ترموستات هوشمند: به دلیل سبک بودن هوای گرم اگر ترموستات در ارتفاع پایین نصب شود دمایی که نشان می دهد بیشتر از مقدار واقعی است. همچنین اگر در ارتفاع بالایی نصب شود ممکن است دما را کمتر از مقدار واقعی نشان دهد.

عدم قرارگیری در مسیر باد یا آفتاب: اگر در زیر تابش مستقیم آفتاب نصب شود ترموستات دما را اشتباه اندازه گیری می‌کند؛ به دلیل اینکه سنسور بیش از اندازه گرم می شود. همچنین جریان باد ممکن است باعث اختلال در عملکرد سنسور شود.

تفاوت ترموستات هوشمند و معمولی

ترموستات‌های معمولی یک وسیله مکانیکی است. این ترموستات دقت کمی دارد و زمان عملکرد آن طولانی است. ترموستات معمولی قابلیت برنامه ریزی ندارد اما در عوض قیمت بسیار کمی دارد. ترموستات هوشمند یک وسیله دیجیتال است. دارای سنسورهای تشخیص دما و… می‌باشد. ترموستات هوشمند قابلیت برنامه ریزی دارد. همچنین به کاهش اتلاف انرژی کمک می‌کند.

حین خرید ترموستات هوشمند به ویژگی‌های آن توجه کنید

ترموستات‌های هوشمند طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های مختلف را ارائه می‌دهند. بنابراین تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از این ویژگی‌های تعبیه شده برای شما کاربردی‌تر است بسیار مهم است. باید حین خرید ترموستات هوشمند حتما به تمام ویژگی‌های آن توجه کنید و ترموستاتی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز و انتظارات شما و خانه هوشمند شما باشد.

تفاوت ترموستات هوشمند و معمولی
تفاوت ترموستات هوشمند و معمولی

قصد خرید ترموستات هوشمند دارید؟

ترموستات‌های هوشمند باه توجه به امکاناتی مانند: قدرت یادگیری و قابلیت برنامه ریزی و… می تواند در کاهش مصرف انرژی به شما کمک کند. همچنین با ثابت نگه داشتن دما احساس آرامش را در خانه ایجاد میکند. اگر در خرید ترموستات هوشمند مصمم هستید اما نمی‌دانید از کجا و چگونه یکی از آن ها را بخرید نگران نباشید. گروه گلشین با تجربه چندین و چند ساله در زمینه هوشمندسازی خانه ها و اماکن مختلف و نصب و راه اندازی و فروش ترموستات هوشمند، میتواند در این زمینه به شما کمک کند. شما میتوانید به قسمت محصولات ما سری بزنید و تنها با یک کلیک اقدام به خرید ترموستات هوشمند کنید و یا اینکه با ما تماس بگیرید تا ما به شما در این خصوص کمک کنیم.

مقاله های بیشتر
تجهیزات تصویر
golshin

طراحی و دکوراسیون روستیک

سینمای خصوصی به سبک دکور روستیک یا همان روستایی معمولا با استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب و سنگ، و ایجاد سبکی شبیه به سبک

ادامه مطلب »
تجهیزات تصویر
golshin

سینمای خصوصی

سینمای خصوصی به یک روند جدید تماشای فیلم در محیط خانگی اشاره دارد که به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته، امکانات بیشتری را برای علاقمندان به سینما

ادامه مطلب »