1394 689 0912 info(at)golshin.com

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور برای سینمای خانگی

خرید ویدئو پرژکتور

تاریخ

اگر به دنبال خرید ویدئو پروژکتور خانگی و راه‌اندازی یک سیستم سینمای خانگی هستید، با مطالعه این مطلب می‌توانید انتخاب آگاهانه و هوشمندانه‌تری داشته باشید.

خرید ویدئو پروژکتور خانگی
خرید ویدئو پرژکتور

خرید ویدئو پروژکتور خانگی برای چه افرادی مناسب است؟

اولین گروهی که تمایل زیادی به استفاده از ویدئو پروژکتور های خانگی دارند، طرفداران پروپاقرص سینما هستند که می خواهند بدون محدودیت زمانی و مکانی سینما را به خانه بیاورند، یا اگر از عاشقان فیلم و سریال هستین یا علاقه زیادی به تماشای فوتبال یا سایر رشته های ورزشی دارین اما تصویر نه چندان بزرگ تلویزیون شما را راضی نمی کند قطعا باید به خرید یک ویدئو پروژکتور خانگی مناسب فکر کنین.  اگر طرفدار بازی های رایانه ای با کنسول های مختلف بازی مثل XBOX یا PS5 هستین و می خواهین کاملا در بازی غرق بشوین باز هم ویدئو پروژکتور خانگی تنها گزینه پیش روی شماست.

گروه بعدی افرادی که ویدئو پروژکتور های خانگی برایشان مناسب است افرادی هستند که به دلیل داشتن نوزاد و کودک در منزل و نگرانی از آسیب زدن کودکان به تلویزیون ترجیح میدهند تلویزیون را با ویدئو پروژکتور جایگزین کنند.

و در نهایت افرادی که چشمان حساسی دارند و نور تلویزیون برایشان مضر است جایگزینی ویدئو پروژکتور با تلویزیون می تواند موثر باشد.

برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی چه فاکتور هایی را باید در نظر بگیریم؟

1- برند

 در مشخصات مشابه برندهای اپسون و پاناسونیک بهترین گزینه برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی می باشند. در پی این دو برند ویدئو پروژکتور های ویوسونیک، اپتما، بنکیو و کانن از شرکت های مطرح تولید ویدئو پروژکتور های خانگی هستند.

2- کیفیت تصویر 

دو فاکتور مهمی که در بحث کیفیت تصویر اهمیت دارند رزولوشن و کنتراست می باشد، طبیعتا هرچه رزولوشن و کنتراست بالاتر باشند کیفیت تصویر بهتری را خواهید داشت.

3- روشنایی

عامل مهم بعدی روشنایی است، میزان روشنایی ویدئو پروژکتور بستگی به میزان نور محیط شما دارد. اگر قصد دارید در فضای روشن بدون کم کردن نور محیط از ویدئو پروژکتور استفاده کنید قطعا باید از ویدئو پروژکتور هایی استفاده کنید که از میزان روشنایی بالایی برخوردار هستند.

4- میزان بودجه

 شاید مهم ترین فاکتور در انتخاب ویدئو پروژکتور خانگی میزان بودجه در نظر گرفته شده می باشد، بازه قیمتی ویدئو پروژکتورها بسیار متنوع است و معمولا در رنج قیمت های مختلف ویدئو پروژکتور های مختلفی برای تهیه وجود دارد. ویدئو پروژکتور های ارزان هم می تواند برای سینمای خانگی استفاده شود فقط باید اندازه تصویر کوچک تری گرفته شود و مقداری هم سطح انتظارات کاهش پیدا کند.

به چه مقدار روشنایی نیاز خواهم داشت؟

مقدار روشنایی در همه ویدئو پروژکتورهای دیجیتال با واحد انسی لومن (ANSI Lumen) اندازه‌گیری می‌شود. دامنه روشنایی مناسب برای ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی، چیزی بین 2000 تا 2500 انسی لومن است. مدل‌های جدید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی به آن درجه‌ای از تکامل و قدرت رسیده‌اند که می‌توانند از پس وجود کمی نور در محیط نیز برآیند.

درعین‌حال، برخلاف مدل‌های تجاری مشابه که روشنایی بیشتری دارند به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که دقت رنگ‌ها و عمق رنگ سیاه در آن‌ها به‌مراتب بیشتر است. البته این مدل‌ها نمی‌توانند از پس آفتاب شدید بربیایند، اما به‌ندرت می‌توانید کسی را پیدا کنید که در میانه روز در اتاقی که همه پرده‌های آن کنار زده است بخواهد با ویدئو پروژکتور فیلم تماشا کند.

درباره کیفیت تصویر چه اطلاعاتی باید داشته باشم؟

قبل از آنکه بخواهید برای اتاقی که آن را به سینمای خانگی اختصاص داده‌اید یک ویدئو پروژکتور بخرید باید به دو مورد در رابطه باکیفیت تصویر آن توجه داشته باشید:

  • وضوح تصویر یا رزولوشن اصلی (Native Resolution)
  • نسبت کنتراست (Contrast Ratio)

رزولوشن

اساساً رزولوشن شاخصی است که تعداد پیکسل‌های تولیدشده توسط ویدئو پروژکتور را نشان می‌دهد و معمولاً به‌صورت نسبت تعداد پیکسل‌های عرض به طول تصویر بیان می‌شود. به‌عنوان‌مثال، رزولوشن 1920×1080 به معنی وجود 1920 پیکسل در عرض و 1080 پیکسل در طول تصویر است. البته ویدئو پروژکتورها قادر به دریافت سیگنال‌های بیشتر و کمتر از رزولوشن اصلی خود نیز هستند، اما برای نمایش آن‌ها باید سیگنال‌های مزبور را تبدیل یا فشرده نمایند.

aspect-ratios

متداول‌ترین رزولوشن‌ها برای ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی عبارت‌اند از:

  • WXGA1280×800 یا 1280×720 (HD 720p)
  • WUXGA1920×1080 (Full HD 1080p)
  • UHD3840×2160 (Ultra HD 4K)

رزولوشن پیشنهادی آی پروژکتور برای سینمای خانگی، WUXGA یا UHD (1080p یا 4K) است. رزولوشن 1080p تصویر واید (Wide یا عریض) باکیفیتی را تولید می‌کند که برای بازی‌های Full HD و فیلم‌های بلورِی مناسب است. با خرید یک ویدئو پروژکتور 4K امکان لذت بردن از فیلم‌ها و بازی‌های 4K را برای خود فراهم می‌کنید.

کنتراست

شاخص مهم دیگری که در رابطه با ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی باید مدنظر قرار بدهید، نسبت کنتراست تصویر آن‌هاست. کنتراست نشان می‌دهد که فاصله میزان روشنایی سفیدترین سفید تصویر از سیاه‌ترین سیاه آن چقدر است. چنانچه بیشینه سفید به طرز قابل‌توجهی از بیشینه سیاه بیشتر باشد، در این صورت کنتراست تصویر بالاست و این به‌نوبه خود منجر به تولید سایه روشن‌های دقیق‌تر و ظریف‌تری خواهد شد. کنتراست 1000:1 به این معنی است که سیاه‌ترین سیاه تصویر 1000 برابر سیاه‌تر از سفیدترین سفید آن است.

کنتراست

کنتراست بیشتر از 4000:1 بهترین کنتراست برای ویدئو پروژکتوری است که فقط به‌عنوان سینمای خانگی و در یک فضای تاریک مورداستفاده قرار می‌گیرد. کنتراست بالا برای دیتا پروژکتورها و برخی از ویدئو پروژکتورهای چندمنظوره ضروری نیست، چراکه نور موجود در محیط باعث می‌شود که اثرات ناخوشانید کنتراست پایین زیاد به چشم نیاید. درواقع، اگر قصد دارید که از ویدئو پروژکتور خود عمدتاً در فضای روشن یا نسبتاً روشن استفاده کنید، کنتراست برای شما شاخص مهمی محسوب نمی‌شود.

آیا باید ویدئو پروژکتور را به سقف نصب کنم؟

بهترین روش برای نصب ویدئو پروژکتور، اتصال آن به سقف است. بسیاری از ویدئو پروژکتورها برای نمایش یک تصویر معمولی 100 اینچی به فاصله‌ای در حدود 3 متر از پرده نمایش نیاز دارند. این به آن معنی است که می‌توانید دستگاه را روی یک میز کوچک هم قرار بدهید، اما مخفی بودن کابل‌های برق و HDMI در نصب ثابت به سقف باعث ایجاد ظاهر مرتب‌تر و بهتری می‌شود و از ریسک ضربه خوردن یا افتادن ویدئو پروژکتور نیز جلوگیری می‌کند.

آیا ویدئو پروژکتور سه‌بعدی سینمای خانگی هم وجود دارد؟

قابلیت سه‌بعدی یک ویژگی جدید برای ویدئو پروژکتورها محسوب می‌شود و در همه ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی وجود دارد. برای استفاده از این قابلیت به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

3D-Home-Theater-Projector.
  • عینک‌های اکتیو شاتر (Active Shutter)، نه از آن عینک‌های ساده ارزان پسیو (Passive)
  • یک کابل HDMI 1.4 سازگار با فناوری سه‌بعدی
  • پخش‌کننده بلورِی سه‌بعدی
  • فیلم بلورِی سه‌بعدی

 

از چه درگاه‌ها و اتصالاتی باید استفاده کنم؟

در قسمت پشتی بیشتر ویدئو پروژکتورها، اتصالات نسبتاً قدیمی‌تری مانند VGA، کامپوننت و S-video تعبیه‌شده است؛ اما بهترین نوع اتصال که بهترین تصویر دیجیتال ممکن را در اختیار شما قرار می‌دهد HDMI است.

در هنگام خرید به چه موارد دیگری باید توجه داشته باشم؟

در بعضی از تبلیغات، ویدئو پروژکتورهای ارزان‌تری (بین 300 تا 500 دلار) به‌عنوان مدل‌هایی خارق‌العاده برای سینمای خانگی معرفی می‌شوند. باید توجه داشته باشید که این مدل‌ها رزولوشن بسیار پایینی دارند و عموماً کیفیت تصویر آن‌ها بسیار کم است. ازآنجایی‌که این مدل‌ها نمی‌توانند کیفیت مطلوب برای پخش فیلم را ارائه بدهند، ما چنین ویدئو پروژکتورهایی را در آی پروژکتور عرضه نمی‌کنیم.

مقاله های بیشتر
تجهیزات تصویر
golshin

طراحی و دکوراسیون روستیک

سینمای خصوصی به سبک دکور روستیک یا همان روستایی معمولا با استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب و سنگ، و ایجاد سبکی شبیه به سبک

ادامه مطلب »
تجهیزات تصویر
golshin

سینمای خصوصی

سینمای خصوصی به یک روند جدید تماشای فیلم در محیط خانگی اشاره دارد که به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته، امکانات بیشتری را برای علاقمندان به سینما

ادامه مطلب »